Pages

Saturday, May 16, 2009

salam imtihan

Salam pada sahabat semua,

Ada setengan sahabat sudah memulai peperangan(istilah yg digunakan oleh ustz hairul Nizam) iaitu exam, syabas pada sahabat yang dapat menjawab soalan dengan baik.Semoga ilmu yang tersemat didada bakal menjulang islam dimana kaki bertapak.

Aku?? exam 20/5/07 madah ulum quran, 25 madah hadis tahlili dan last 27 madah hadis maudhui.Doakan aku, moga ilmu yang Allah kurniakan digunakan untuk sama-sama memperjuangkan islam bersama kalian.

Dikepanasan dalam rumah usang aku ni, teringat masa ditengah padang pasir ketika aku di Sudan.Ditengan-tengah sahara.Panas bukan kepalang.Sewaktu kali pertama menjejek kaki dibumi Sudan,aku bersama 3orang adik-adik yg umur 10 tahun, 8 tahun dan 6 tahun bersama ayah mereka dan aku sebagai teman untuk pengurusan.Penerbangan SudanAir cukup merimaskan, pengurusan yg merumitkan, penerbangan tertunda hampir 12 jam, suasana yang memenatkan didalam pesawat, panas, seat duduk ikut suka macam naik bas 912 kalau yang masih ingat.

Tujuan yang utama adalah untuk menghantar adik-adik ke tempat pengajian tahfiz Al quran.Kami mendarat dilapangan Khurtom jam 6 pagi, setelah menungguh hampir 2jam, sampai lah sahabat yang akan menguruskan kami di sudan.kami dibawa kepenginapan untuk berehat, sebuah rumah orang-orang Sudan.Rumah yang...........setelah rehat, hilangkan penat sebelum subuh keesokan hari kami terus dibawa ke tempat pengajian tahfiz, jarah lebih kurang 600 hingga 700 km dari bandar Khurtoum.Kami menaiki lori pengangkut barang chevrolate.Bersumbat-sumbat dalam lori kecil tersebut.kami berhenti solat subuh disebalah jalan.Pertama kali aku solat subuh dipadang pasir.

Perjalan diteruskan, seingat aku waktu asar baru kami sampai betul ditempat pengajian tersebut, liku ditempuhi sebelum sampai pelbagai.suasana yang tidak menyelerakan, keadaan yang tenang tapi tidak dikehendaki oleh jiwa.Setibanya ditempat pengajian tersebut, alangkan terkejutnya aku, tapi demi menjaga (kestabilan polotik hehehehe) ok laa....hanya ada sebuah surau, sebuah rumah yg hanya ada 6katil didalamnya, tempat penajian diatas pasir yang di bumbungi dengan pelepah tamar, tempat solat di kawasan pasir, rumah untuk pelajar hanya dibenteng dengan pelepah tamar dan selut.tak terbayang dalam benak fikiran aku sebelum ini, tempat semacam itu menjadi pilihan abi kepada adik-adik ini.tapi penuh ketabahan, keazaman yg teguh yang abi tunjukkan untuk anak-anaknya membuat aku rasa kagum pada abi.Abi adalah ayah kepada adik-adik yang aku bawa untuk belajar tahfiz disini.Aku lebih mesra memanggil abi.

Setelah melalui malam-malam yang penuh dengan pengalaman, pengalaman tidur berbungbungkan langit, tiada bumbung atap, tiada alas kain pemidang, tiada bantal yang gebu, tiada tilam yang empuk,tiada kipas, tiada lampu kalimantang, mudahnya tiada elektrik, hanya katil yang bertilam nipis dibawa keluar dari dalam ruang rumah yang berbahang panas, beratapkan langit dah berkipaskan angin kurnian Ilahi kami terlena diuai mimpi indah.hampi dua minggu aku, adik-adik dan abi berada di kawasan lapang yang panas.Makan apa yg ada, susu kambing jadi minuman pilihan Muaz.hhiihi Muaz adik yg kedua umur 8tahun, Ukashah 6tahun dah Rasheed 10 tahun.Tiba-tiba teringan aku ayam masak merah direstoren Kelantan, tomyam, paprik.

Sudah dua minggu aku di pusat pengajian tahfiz Al Mahdiah nama diberi.Syeikh Osman pengetua disitu, seorang SYeik yang hebat bermazhab Maliki.Mempunyai 4orang isteri, seorang di Sudan dan 3 lagi di Yaman.Abi mengenali Syeik Osman semasa abi menghantar Yusuf anaknya yang sulung belajar di Yaman.Pengenalan dari situlah yang membuat abi berkenan nak menghantar anak-anak nya belajar tahfiz di Sudan.Abi memang cekal.

Walaupun sudah dua minggu berada di Mahdiah, adik-adik belum memulakan pengajian, Syeik Osman memberi lampu hijau, membiarkan adik-adik soronok dahulu, biar mereka lupa game Ganeral, biar lupa game-game yang entak pelbagai, biar mereka lupa makanan yang sedap sedap semasa di Kaherah dahulu.

Malam terakhir aku di Mahdiah bersama adik-adik, jam ditangan menunjukkan pukul 10 malam, adik-adik sudah lena dalam kepenatan bermain dengan kambing disiang hari.Meraka tidak tahu malam ini adalah malam terakhir aku dan abi bersama mereka.Abi hanya selamba dalam ketabahan untuk meninggal anak-anak tanpa mereka ketahui.Tak sampai hati aku, aku kejut juga Rasheed, Muaz, Ukashah untuk mengucap selamat tinggal.Berpelukan dengan tangisan..........bersambung

No comments:

Post a Comment