Pages

Thursday, May 21, 2009

Sudan 2

Setelah kami bersalaman dengan penuh rasa hiba, berat sungguh aku nak meninggalkan mereka dalam kegelapan malam ditempat yang tidak terjamin kehidupan, makam minum, tempat tinggal yang terlalu dhoif,makanan yang canfirm tak lalu dimakan walaupun aku dah mencuba berpuluh kali,tempat berteduh ibarat bangsal kambing, bukan untu aku merendah kan tempat pengajian tersebut, tapi aku nak bagi para penbaca dapat gambarkan bagaimana keadaan disana.tapi apa yang wajib diketahui adalah, tempat tersebut adalah hasil mimpi Syeik Osman beretemu dengan Nabi Khidir, sumber air galian juga hasil mimpi beliau dengan nabi Khidir, tempat khusus untuk tasmek dan menghafal quran juga hasil mimpi Syeikh Osman dengan nabi Khidir.Bagi makluman semua satu sen pun tidak dikanakan bayaran.

Tertegaknya Pusat pengajian tersebut adalah kerana Allah. Syeikh Osman pernah memberi jaminan kepada aku untuk duduk di situ selamat 3bulan untuk menghafal quran sebayak 30 juzu'...Tapi aku laaaa aku.......sapa-sapa yang berminat boleh datang jumpa aku untuk aku tunjuk bagaimana cara nak ke ALMAHDIAH.

bagi pendapat aku, memeng boleh menghafaz 30juzuk dalam masa 3bulan, memandangkan tiada apa-apa gangguan.nak main sms, nak baca peper online, nak berangan, nak gi makan kat restoren, nak gi shoping, nak jalan-jalan....tiada apa-apa gangguan.bekalan elektrik pun tak ada, line telefon pun tak ada.Hingga akan apabila aku keluarkan handphone, ada mamat sudan tanya , "ma haza"? aku jawab ni talefon, aku minta dia bawa aku dan adik-adik kesatu kawasan yang bukit, 30km dari tempat pengajian, tempat yang ada line telefon, aku call umi budak-budak dan bercakap ngan umi, si mamat Sudan ni hairan. "haza syaiton"? dia tanya.aku tanya balik pada dia, kenapa.Dia jawab, "ummu fi malayzia wa antum fi sudan, ismak kalam ummu"? syaiton, syaiton......aku senyum jee laaa....aku nak gambarkan isyaallah boleh menghafaz 30 juzuk dalam masa 3 bulan...kalau tak percaya ,,, cuba laaaa hihii...

Aku pernah bersama ketika mereka tasmik dihadapan 3orang Syeikh, bertalu talu soalan ditanya, ada cara dari bawah ke atas, conton dibaca fatihah dari ayat pertama sampai habis dan ulang dari ayat last ke ayat pertama.Penat aku dengonye.Zaujah Syeikh Osman dah menghafaz 1000 hadis Soheh.Ingin aku lampirkan gambar-gambar semasa aku di Mahdiah, tapi semua gambar dalam bentuk print. gambar yang aku ambik melalui hp aku semua dah musnah sebab hard dis aku rosak.

ok laa.Setelah hantar adik-adik ke tempat penjagaan(Zaujah Syeikh) yang menjagaadik-adik, aku dan abi menaiki lori cevrolate untuk keluar dari Al Mahdiah, menumpang rumah kawan syeikh 10 km dari Mahdiah.selepas subuh pagi esoknya kami keluar untuk menunggu kenderaan awam untuk pergi ke stesyen bas.menunggu hapir 2@3 jam, datang lah lori pengangkut,Aku dan abi naik, hampir 6jam berada atas lori kami sampai ke stesyen bas, menunggu pulak hampir 2@3 jam untuk mendapat bas pendek untuk pulang ke Khurtum.Abi beli sedikit makanan untuk alas perut, 2bungkus yang didalam ada 2 biji telur ayam rebus dan 2 keping i"sh(roti laa). tidur, bangun,lelap,terjaga, 15@20 kali lelap jaga alhamdulillah kami sampai ke Khurtum.Kami tumpang rumah sedara Syeikh, dijamu makan dilayan, alhamdulillah dapat makan nasi dan danging panggang sayur,tapi tak berapa lalu nak makan, teringan adik-adik di Mahdiah...apa jadi depa.sian.

Dua hari aku di Khurtom, kami bertolak balik ke Mesir, tertunda Flight 6 jam pulak, melepak aku dan abi dilapangan terbang Khurtom yang canggih manggih tu.Ni la sikit cete kali pertama aku ke Sudan.Setelah sampai ke Mesir pun aku masih teringat lagi pada adik-adik, keadaan, kekadang meleleh airmata mengenangkan nasib depa kat sana.Tapi aku tengok abi terlalu cekal, umi pun tak hantar anak-anak dia.cekal n tabah sungguh.Nak anak-anak menghafaz Al quran

Bulan seterusnya abi dan umi izinkan aku pergi melihat adik-adik di Sudan, seingat aku 3kali aku pergi sana melihat adik-adik.Bertimbun-timbun makanan aku bawa, tapi seminggu habis....sian.Peranh aku pergi, mungkin kali kedua, sampai jaa aku di Mahdiah, terus tiga-tiga adik peluk aku, betapa seronoknya tengok aku datang..tak terbayang aku kalaulah umi dan abi yang datang....bayangkan.....meleleh airmata aku lihat keadaan depa...4hari selepas tu aku bawak depa keluar, sewa lori cevrolate 200usd keluar keKhurtom nak buat visa, gunting rambut, cuci gigi, beli ubat-ubatan.badan dah lebam-lebam, bengkak2 akibat sengat serangga.

Ok laaa aku rasa cukup laa untuk aku storykan, tapi semua tu berbaloi.Pengalaman untuk adik-adik terlalu berharga.8bulan di Mahdiah sudah cukup untuk mengajar erti kehidupan.Last umi dan abi pergi ke Mahdiah dan bawa anak-anak kelaur dari situ coz dah tak tahan tengok penderitaan anak-anak...ibu mana sanggup tengok anak-anak seolah-olah terbiar.(jika boleh dikatakan begitu)

Sekarang, Rasheed belajar di Sekolah Tahfiz Darul Rahim di Mesir, dah ngafal 10 juzu', hari jumaat balik umah aku.Muaz dan Ukashah sekarang sekolah tahfiz us Monarito di Kemunting.
Ok moga menjadi seorang tahfiz yang profisional, yang beriman kepada Allah dan sentiasa berjuang untuk agama Allah.Wassalam

No comments:

Post a Comment