Pages

Wednesday, June 10, 2009

16 jamadil akhir 1430

Salam perjuangan untuk teman seaqidah, semoga sentiasa mendapat anugerah pahala dari Allah setiap detik masa yang berlalu, tiada apa yang nak ana nukilkan pada kali ini, sekadar hendak melatih jemari ini untuk menulis walaupun banayk isu yang perlu diperbincangkan namun, kotak pemikiran hanya berlegar diruang lingkup yang sempit ini.

Namun sahabat yang dikasihi, latihan, percubaan, kesungguhan jua akan menghasilkan natijah yang baik.Pagi tadi, sekitar jam 10 pagi Encik Puat menelifon ana, bukan dia nak bagi tawaran kerja di Kedutaan atau nak rekemen jadi Pegawai Rumah Perak, tapi just nak suruh mandu kereta bawa tetamu dia ke Tanta, tapi akibat beberapa masalah ana tak dapat melunaskan kerja tersebut dan diganti dengan sahabat yang lain.

Encik Puat sudah hampir 5@6 tahun berkhidmat di Kedutaan Malaysia, insyaallah 27/6/09 ni beliau akan menamatkan khidmat di Kedutaan, katanya belian akan menjemput anak-anak Perak untuk datang kerumah beliau yang akan mengadakan jamuan terakhir.Ana harap En.Puat tak lupa tu.Insyaallah yong, yob, tain, dan teman-teman yang lain akan datang.

En.Puat juga bagi tahu yang Sohibussamah Dato' Mufti yang kita sayangi sedang sakit.Mufti baru balik dari Mekah mengerjakan umrah.Mengikut maklumat dari En.Puat Mufti mengerjakan umrah dah macam orang muda, lasak sangat, maklumlah ditempat suci so kena buat sungguh-sungguh untuk mendapat umrah yang mabrur.Ana harap kita pakat-pakat doalah untuk kesejahteraan Mufti kita tu.Ana pun rapat juga dengan Mufti, dah banayk kali dia datang sini ana yang bawa dia.Ada je gambar dengan dia tapi segan nak attach kat ruang ni, nanti ada yang kata nak tumpang glamour pula, baik ana letak gambar ana dengan Dato Presiden PAS Tok Guru Haji hadi, kurang sikit glamour.

Doa anak-anak diMesir ni insyaallah mustajab, ada diantara kita mungkin dipilih oleh Allah sebagai seorang yang mustajab doa. So pakat-pakat doakan untuk Dato Mufti kita.Pada pandangan ana, kalaulah Pakatan Rakyat masih memerintah Negeri Perak, mungkin MB Haji Nizar akan keluar kenyataan agar semua penduduk Perak supaya mendoakan kesejahteraan Dato Mufti seperti Tok Guru Nik Aziz mengeluarkan kenyataan supaya rakyat kelantan mendoakan kesejahteraan Tuanku Kelantan, sama juga Selangor.Tak pasti laa kalau ada teman-teman yang tak dapat maklumat dan tak setuju pendapat ana.

Walaupun dua, tiga pandangan dan pendapat beliau kita tidak sukai, hatta ana sendiri yang tidak bersetuju dengan beberapa pandangan beliau, tapi mendoakan untuk kesejahteraan beliau menjadi sebahagian tanggungjawab kita sesama muslim.

Teman yang dihormati, laut mana tidak bergelora, bumi mana tidak ditimpa hujan, manusia mana tidak pernah buat salah.Terpangpang didada akhbar pelbagai kesalahan manusia, tidak kira pimpianan, rakyat biasa, yang berkuasa, yang mahukan kuasa, perebuatan kuasa, perebutan harta pangkat.Pertelingkahan diantara manusia yang berilmu dengan manusia yang tidak berilmu.Perkara ini sering kita dengari.

Mungkin kita belum menempuhi masalah seperti yang disebut diatas, kerana kita masih di alam pempelajaran, jika pun berlaku hanya lah perkara yang tidak serius,yang boleh diselesai dengan perbincangan.

Namun teman yang dikasihi, apabila kita berada dalam ruang perjuangan memertabatkan islam dan kita berada dalam ruang lingkup pekerjaan dan kehidupan yang penuh cabrana di alaf ini, pertembungan yang ana sebut diatas akan berlaku dan pasti berlaku.Adakah hanya kita akan menepuk dada tanya selera atau bertanyakan KEIMANAN yang tersemat dijiwa kita.

"Adakah kamu menyangka kamu sudah beriman kepada Allah? sedangkan kamu belum lagi diuji".

Ujian Allah pasti akan datang untuk semua manusia.Semoga kita bersedia untuk menghadapi ujian yang Allah hidangkan untuk kita.Berusahalah meningkatkan Keimanan kerana dengan keimanan yang kental kepada Allah sahaja yang akan membolehkan kita melepasi ujian ini.Berjuang dimedan yang kamu yakini.

No comments:

Post a Comment